한국영화

cover img

No.1 K-Movie

‘0과 61578332 사이’
숫자로 보는 배우 최민식의 세계
‘0 and 61578332’
A Look at the Star Actor’s Career Through Numbers

글 문다영(프리랜서 기자)
By Moon Da-young, Freelance Writer

<파묘>의 인기가 뜨겁다. 지난해 가장 많은 관객 수를 동원한 <서울의 봄>보다 빠른 관객 동원 속도로 연초부터 기대작으로 떠올랐다. 배우들의 미(美)친 연기력이 빛을 발하는 중심엔 ‘40년 경력의 풍수사’ 김상덕을 연기한 최민식이 있다. <파묘>뿐일까? 최민식은 국내 영화계의 중심에 서 있는 대표 배우 중 한 명이다. 국내 영화계를 논할 때 빼놓을 수 없는 인물인 최민식, 그에 대한 공식적 숫자부터 아주 사소한 숫자까지 ‘최민식의 세계’를 숫자로 들여다봤다.
The popularity of Exhuma is soaring. Hailed as a highly anticipated film since the onset of the year, Korea’s newest blockbuster eventually surpassed the audience turnout of the 2023 hit 12.12: The Day. At the heart of Exhuma, where the phenomenal talent of the cast shines through, stands Choi Min-sik. The veteran actor stars as the protagonist Kim Sang-deok, a feng shui master of 40 years. However, Exhuma is not the only film that showcases his vast talents. A leading actor in the Korean movie industry, it is impossible to talk about Korean cinema without discussing Choi Min-sik. We take a look at the world of Choi Min-sik through numbers, from official records to the most trivial numbers.

image
영화 <파묘>, 출처 (주)쇼박스
Film <Exhuma>, Courtesy of Showbox Corp.


35=40?

연기 인생 35년 차인 최민식은 영화 <파묘>에서 40년 경력의 풍수사를 연기했다.
Choi Min-sik, a highly respected actor with 35 years of acting experience, portrayed a feng shui master in Exhuma.

35=40?

연기 인생 35년 차인 최민식은 영화 <파묘>에서 40년 경력의 풍수사를 연기했다.
Choi Min-sik, a highly respected actor with 35 years of acting experience, portrayed a feng shui master in Exhuma.

두 숫자의 공통점은 한 우물만 판 사람의 인생에 적용될 때 차마 헤아리기가 힘들다는 것이다. 연기 인생 35년 차인 최민식이 열연한 <파묘>의 김상덕은 40년 경력의 풍수사다. 최민식은 김상덕을 연구하면서 촬영 시작 몇 개월여의 연구와 노력만으로는 한 인물의 40년 인생을 헤아릴 수 없다고 판단하고 “자연을 깊게 바라보는 인물의 태도에 집중했다”고 연기에 중점을 둔 부분을 밝힌 바다. 같은 맥락에서, 최민식 역시 가늠하기 어려운 열정과 진심으로 35년째 달리고 있다. 그러나 그는 굳이 자신의 연기 인생을 숫자로 매기지 않는다. “세는 순간 뒤로 주저앉는다”는 이유에서다. 더 나아가 자신을 두고 아직 ‘핏덩이’라고 말하기까지 한다. 이게 무슨 과한 겸손이냐 싶지만, 여전히 욕심도 많고 하고 싶은 작업도 많단다. 심지어 아직 멜로도 못 해 봤다며 경험 부족을 토로한다. 직접 만져 보지 못하고 접해 보지 못한 허구의 세상과 인물이 수두룩하기에 그는 계속 연기할 작정이다.
The common thread between these two numbers lies in the challenge of comprehending their significance, especially when they are applied to someone who has dedicated his life to a single profession. Choi Min-sik, a highly respected actor with 35 years of acting experience, portrayed Kim Sang-deok, a feng shui master, in Exhuma. While studying his character, Choi concluded that mere months of research and preparation before shooting could not encompass the character’s 40-year career. Consequently, he focused on portraying the attitude of someone who deeply observes nature. In a similar context, Choi Min-sik himself has steadfastly pursued his craft for 35 years, with intensity and sincerity that defy quantification. Yet, he avoids measuring his acting career in terms of numerical milestones, asserting that “the moment you start counting, you fall backwards.” He even goes as far as saying that he is still a “newbie” in the industry. While he might seem excessively humble, Choi admits that there are still many ambitions and roles that he wants to undertake. He even laments his lack of experience, noting that he has not yet acted in romantic dramas. With a plethora of fictional worlds and characters that he still hasn’t touched, he is determined to hone his craft even further.

35년간 이어 온 엄청난 몰입감이 계속된다니 관객 입장에선 감사한 일이 아닐 수 없다. 크든 작든 그가 연기하는 캐릭터는 모두 현실 어딘가에 존재하고 있을 법한데 최민식은 그 비결에 대해 한 인터뷰를 통해 “그럴듯하게 사기 치는 것”이라고 말한 바 있다. 하지만 스크린 속 그와 한 번이라도 마주해 본 사람은 안다, 그는 진짜라는 걸. 배우 생활 35년 차인 그는 이 길을 계속 걸을 것이라 말한다. 그 이유에 대해선 이렇게 말한다. “일단 한번 시작하면 달리게 된다. 후반부로 갈수록 무형의 인물과 견고하게 붙는다. 그 몰입감이 즐겁다.”
The extraordinary immersion Choi Min-sik has maintained over 35 years is undoubtedly something audiences can't help but be grateful for. Whether the role is big or small, each character he portrays seems to possess a different reality. Although Choi once disclosed in an interview that his secret lies in being a “convincing deceiver,” anyone who has ever encountered him on screen knows that he’s the real deal. As a veteran with 35 years of acting under his belt, he affirms his determination to continue on this journey. He explained his reasons as follows: “Once I start, I must keep on going. As I progress, I become deeply attached to each intangible character. I enjoy that immersion.”

image
영화 <쉬리>, 출처 삼성픽쳐스
Film <Swiri>, Courtesy of Samsung Pictures
image
영화 <취화선>, 출처 (주)시네마서비스
Film <Painted Fire>, Courtesy of Cinema Service Co., Ltd.


32=
   61578332

32는 최민식의 연기 인생을 한눈에 볼 수 있는 숫자다. 또한 61578332란 8자리 숫자는 최민식의 진심을 엿볼 수 있는 규모다.
The number “32” gives a glimpse of Choi Min-sik’s acting career as a whole while the eight-digit number of “61578332” offers a glimpse into the actor’s popularity.

32=61578332

32는 최민식의 연기 인생을 한눈에 볼 수 있는 숫자다. 또한 61578332란 8자리 숫자는 최민식의 진심을 엿볼 수 있는 규모다.
The number “32” gives a glimpse of Choi Min-sik’s acting career as a whole while the eight-digit number of “61578332” offers a glimpse into the actor’s popularity.

먼저 32는 최민식의 연기 인생을 한눈에 볼 수 있는 숫자다. 1989년 홍준석 감독의 <겨울의 길목>으로 데뷔한 그는 <파묘>까지 총 32편의 영화에 출연했다. 목소리 출연작, 감독판 등을 포함한 숫자다. 최민식은 <우리들의 일그러진 영웅><넘버3><쉬리><파이란><취화선><올드보이><악마를 보았다><범죄와의 전쟁 : 나쁜놈들 전성시대><신세계><명량> 등 일일이 열거하기도 힘든 한국영화와 뤽 베송 감독의 <루시>까지, 32편의 작품 속 캐릭터들의 인생을 주름 하나, 숨소리 하나까지 동원해 연기해 냈다. 그가 대중에게 얼굴을 알린 작품은 1990년 KBS 드라마 <야망의 세월>이었지만 <서울의 달>을 거친 뒤 본격적으로 영화판에 뛰어들었고 <넘버3>와 <쉬리>로 남다른 배우 이미지를 각인시키며 독보적 재능을 드러냈다.
The number “32” gives a glimpse of Choi Min-sik’s acting career as a whole. Since his debut in 1989 in director Hong Jun-seok’s On the Way to the Winter, he has appeared in a total of 32 pictures including Exhuma. This number also includes voice performances and director’s cuts. They include notable films such as Our Twisted Hero, No. 3, Shiri, Failan, Painted Fire, Oldboy, I Saw the Devil, Nameless Gangster: Rules of the Time, New World, and The Admiral: Roaring Currents, not to mention Lucy Besson’s Lucy. Portraying a myriad of different characters in such films, he was able to give life to each one with convincing performances. Although Choi Min-sik first gained recognition in the 1990 TV drama Ambitious Times, it was after appearing in The Moon of Seoul that he transitioned to the world of big time cinema. His performances in films such as No. 3 and Shiri, while showcasing his unique talent, have been engraved in the minds of audiences ever since.

61578332란 8자리 숫자는 최민식의 진심을 엿볼 수 있는 규모의 숫자다. 1989년 <겨울의 길목>을 시작으로 2024년 <파묘> 전까지 최민식이 출연한 개봉작들에 모인 관객 수는 총 6157만 8332명에 달한다. <파묘>가 무서운 속도로 끌어모은 관객 수까지 포함하면 6800만 명(3월 5일 기준)을 넘어선다.
The eight-digit number of “61578332” offers a glimpse into Choi Min-sik's popularity. From his debut in 1989 with On the Way to the Winter to the release of Exhuma in 2024, the collective number of viewers who have watched Choi Min-sik’s movies totaled a staggering 61,578,332. When we factor in the audiences that Exhuma is attracting at its current pace, this figure exceeds 68 million (as of March 5).

이마저도 정확치 않다. 데뷔작은 관객 수가 얼마인지 알 수조차 없어 누적 관객 수 수치가 ‘0’으로 기록되어 있으며, 그의 초기작들은 서울 관객 수만 집계되어 있는 등 전국적 수치가 집계되지 않은 작품이 허다하다. 2000년대 초반까지도 통계가 정확치 않았기에 이 시절을 지나온 그가 자신의 출연작으로 얼마나 많은 관객을 동원했는지는 100% 정확히 알 길이 없다.(편집자 주-해당 통계는 영화진흥위원회 영화정보를 통해 집계했으며, 해당 사이트상에서 명시된 ‘공식통계’는 1971년부터 2010년까지는 한국영화연감 통계를 기준으로 하고 2011년부터는 통합전산망을 기준으로 정리하고 있다. 서울 관객 수만 기록된 작품은 서울 관객 수만, 서울과 전국 관객 수가 모두 기재된 작품은 전국 관객 수를 기준으로 합산했다.)
However, these figures do not tell the whole story. The audience numbers for Choi Min-sik’s first film are unknown and therefore recorded as “0.” Additionally, for many of his early works only the audience figures from Seoul were recorded, with nationwide figures largely unavailable. Until the early 2000s, statistics in the film industry were not precise, making it impossible to determine with 100% accuracy the total audience he attracted during his early career. (Editor's Note: The figures mentioned were compiled using data from the Korean Film Council. The “official statistics” provided are based on Korean Film Yearbook statistics from 1971 to 2010, and are organized based on an integrated computer network from 2011 onwards. For films with only Seoul audience numbers available, only the Seoul audience numbers were considered; while for movies with both Seoul and nationwide audience statistics, the nationwide audience numbers were used as the basis for the calculation.)

하지만 비록 정확하지 않더라도 감동적인 수치다. 무엇보다 최민식의 출연작 목록과 통계를 통해 알게 되는 점도 있다. 바로 ‘영화에 대한 진심’이다. 최민식이라는 배우가 흥행성 높은 작품만 고르거나 몇 년에 한 번 출연해 주는 콧대 높으신 배우가 아니라는 점을 알 수 있는 몇몇 사례가 있다.
While the numbers may not be entirely accurate, there is no denying their massiveness. Furthermore, Choi Min-sik's filmography and statistics offer insights into his profound dedication to cinema. They indicate that Choi is not a selective actor, opting solely for commercial projects or only appearing in films once every few years, but a prolific one.

image
영화 <올드보이>, 출처 (주)CJ ENM
Film <OldBoy>, Courtesy of CJ ENM Corp.


최민식은 <쉬리>로 소위 대박을 친 뒤 세기말의 문제작 <해피엔드>로 돌아온다. 청소년관람불가로 관객 동원이 적을 수밖에 없었던 이 작품으로 파격 행보를 보인 그는 세계적 찬사를 한 몸에 받은 <올드보이> 이후 <꽃피는 봄이 오면>을 선택해 또다시 많은 이들을 놀라게 했다. 흥행 여부를 떠나 충분한 기간을 두고 휴식을 취한 뒤 차기작을 선택할 수도 있었을 텐데 최민식은 <올드보이>로 인해 가게 된 칸영화제 일정 앞뒤로 <꽃피는 봄이 오면> 크랭크인과 촬영을 이어 갔을 정도로 촬영 현장을 지키며 남다른 열정을 보였다.
After the blockbuster success of Shiri, Choi Min-sik returned to the silver screen with the controversial film Happy End as the millennium drew to a close. Despite its limited audience due to a restriction on viewers under 19, Choi delivered a daring performance that garnered the attention of many. Following the global acclaim of Oldboy, Choi surprised audiences by selecting Springtime as his next project just one year later. Regardless of a film’s box office success, Choi could have meticulously chosen his next project after taking ample time off. However, he displayed his extraordinary passion for acting by immediately proceeding with the filming of Springtime, both before and after the Cannes Film Festival that he attended for Oldboy.

이런 성격의 배우이니 무려 1761만여 명이 영화관에서 본 <명량>이라고 다를 바 없었다. <명량>의 뚜껑을 열어 보기도 전에 <대호> 촬영 준비에 돌입한 그는 <명량>의 기록적 흥행 이듬해인 2015년 <대호>를 들고 관객 앞에 서며 성실한 면모를 다시 한번 드러냈다.
It was the same story with The Admiral: Roaring Currents, which drew nearly 17.61 million to the theaters. Even before the release of The Admiral, Choi Min-sik began preparations for his appearance in The Tiger. In 2015, the year following the record-breaking success of The Admiral: Roaring Currents, he demonstrated his steadfast dedication once again by appearing before audiences with the critically acclaimed The Tiger.

톱배우랍시고 수년에 한 번씩 요란하게 ‘돌아왔다!’를 알리는 배우들과 비교하면 최민식은 무척 다작하는 배우인 셈이다. 물론 최민식은 종종 인터뷰에서 스스로는 다작하지 않는다고 말하는데 이건 되는 대로 아무 작품이나 찍지 않는다는 말로 해석해야 할 것이다. 그의 작품 선택의 기준은 ‘느낌대로’. 지독한 악인과 푸근한 미소의 이웃집 아저씨를 종횡무진하는 그의 필모그래피는 그래서 신기하고 오싹하며 따뜻하다.
In contrast to actors who make a loud return, with an “I'm back” announcement every few years, Choi Min-sik is a highly prolific actor. He often mentions in interviews that he doesn’t intentionally take on multiple projects, but this should be interpreted as Choi’s way of saying that he does not accept just any project that comes his way. His criteria for selecting projects are based on his instincts and feelings. Therefore, his filmography, in which he has seamlessly transitioned between roles as varied as a ruthless villain and a warm-hearted next-door neighbor, is intriguing, chilling, and heartwarming all at the same time.

image
영화 <명량>, 출처 (주)CJ ENM
Film <The Admiral: Roaring Currents>,
Courtesy of CJ ENM Corp.
image
영화 <루시>, 출처 유니버설픽쳐스인터내셔널 코리아(유)
Film <LUCY>, Courtesy of Universal Pictures International Korea


20140801

20140801은 최민식이 한국과 미국에서 남다른 기록을 세운 날짜를 의미한다.
20140801 or August 1, 2014 is the date Choi Min-sik set remarkable box office records in both Korea and the US.

20140801

20140801은 최민식이 한국과 미국에서 남다른 기록을 세운 날짜를 의미한다.
20140801 or August 1, 2014 is the date Choi Min-sik set remarkable box office records in both Korea and the US.

이 숫자를 보고 ‘날짜 같은데’라고 생각했다면 식상했음에 사과를 먼저 전한다. 다름 아닌 최민식이 두 나라에서 세운 남다른 기록의 날짜다. 2014년 8월 1일, 최민식은 <명량>과 <루시>로 각각 한국과 미국 박스오피스를 동시에 제패했다. <명량>이 한국에서 개봉 3일 차에 신기록 행진을 이어 가며 영화계 기대를 한 몸에 모은 그 시각, 첫 할리우드 진출작인 뤽 베송 감도의 <루시> 역시 개봉 일주일여 만에 4402만 달러(당시 한화 약 450억 원)를 기록하며 박스오피스 1위에 올랐다. <명량>에서는 영웅 이순신 장군을, <루시>에서는 악당 미스터 장 역을 맡아 180도 다른 강렬한 캐릭터를 연기한 그해 8월 첫날, 최민식은 한국과 미국 박스오피스를 동시에 사로잡은 가장 핫한 배우로서 저력을 입증했다.
20140801 or August 1, 2014 is the date Choi Min-sik set remarkable records in two different countries. On that day, Choi took over both the Korean and American box offices simultaneously, with The Admiral: Roaring Currents and Lucy. While The Admiral was just starting on its record-breaking streak in the Korean box office, his debut Hollywood venture, Lucy, directed by Luc Besson, premiered. Lucy topped the US box office with USD 44 million (approximately KRW 45 billion) in just over a week. Portraying the hero Admiral Yi Sun-sin in the former and the villain Mr. Jang in the latter work, Choi showcased his versatility by embodying two vastly different characters on that first day in August. The two blockbusters undoubtedly assured his status as star actor who could captivate audiences both in Korea and the US.

최민식과 <파묘>
Choi Min-sik and Exhuma
10

최민식은 열 살때의 경험으로 <파묘>를 선택했다.
Choi Min-sik chose to appear in Exhuma due to an experience he had at the age of ten.

10

최민식은 열 살때의 경험으로 <파묘>를 선택했다.
Choi Min-sik chose to appear in Exhuma due to an experience he had at the age of ten.

최민식이 <파묘>를 선택한 이유가 이 숫자에 담겨 있다. 최민식은 <파묘> 출연을 선택한 첫 이유로 장재현 감독을 꼽았고 두 번째 이유로 자신의 경험담을 들었다. 최민식은 장재현 감독의 전작인 <검은 사제들>과 <사바하>를 매우 재미있게 봤고, 과연 무속과 풍수를 소재로 한 <파묘>를 어떻게 그릴지 흥미가 생겼다고 한다.
The rationale behind Choi Min-sik’s decision to appear in Exhuma is encapsulated within this number. He cited director Jang Jae-hyun as his primary reason for starring in the horror film, with his own personal experience serving as a secondary factor. Choi expressed his intrigue with director Jang’s previous films, The Priests and vaha: The Sixth Finger, and revealed that he was intrigued to see how the director would explore the themes of superstition and feng shui in Exhuma.

중요한 두 번째 이유는 열 살일 때의 경험에 있다. 당시 그는 폐결핵으로 죽을 뻔했다고. 당시 최민식 어머니가 산에 기도하러 간 뒤 완치했고, 장성해 대배우로 자리매김했다. 그런 경험이 있었기에 토속신앙이 친숙했고 <파묘>에 담긴 풍수나 굿도 이질적으로 다가오지 않았다는 최민식. 죽을 고비를 무사히 넘기고 훌륭한 연기를 보여줄 수 있게 한 당시 경험이 <파묘>의 김상덕을 탄생시켰고 “오컬트 장르에서 최민식의 얼굴을 보고 싶었다”는 장재현 감독의 바람까지 이뤄 준 셈이다.
The second major rationale for his decision related to an experience he had at the age of ten. At that time, he nearly died of tuberculosis. Fortunately, he was able to recover after his mother went into the mountains to pray, making possible his prolific career. This experience made him familiar with folk beliefs, making the depictions of feng shui and the shaman rituals in Exhuma feel similarly familiar. The experience of narrowly escaping death and subsequently being able to exhibit his exceptional acting skills gave rise to the character of Kim Sang-deok in Exhuma, while fulfilling director Jang Jae-hyun’s wishes to see Choi Min-sik in the occult genre.

image
영화 <파묘>, 출처 (주)쇼박스
Film <Exhuma>, Courtesy of Showbox Corp.

7일의 330
7 Days, 3.3 million

개봉 직후 무서운 기세로 내달린 <파묘>는 개봉 7일 차에 손익분기점인 300만 관객을 돌파했다
Exhuma had tremendous momentum after its release, reaching the break-even point of 3 million viewers within seven days.

7일의 330
7 Days, 3.3 million

개봉 직후 무서운 기세로 내달린 <파묘>는 개봉 7일 차에 손익분기점인 300만 관객을 돌파했다.
Exhuma had tremendous momentum after its release, reaching the break-even point of 3 million viewers within seven days.

영화계를 놀라게 한 <파묘>의 7일 만의 기록 뒤에 ‘히딩크’ 최민식이 있었다. 개봉 직후 무서운 기세로 내달린 <파묘>는 개봉 7일 차에 300만 관객을 돌파했다. 2월 28일 기준 전국 누적 관객 수 331만 2355명을 동원하면서 <서울의 봄>보다 3일 빠른 속도를 기록했다. 특히 일주일 만에 손익분기점 330만 명을 가뿐히 뛰어넘으며 장기 흥행에도 탄탄한 발판을 마련했다는 평가를 받는다. 그리고 3월 24일 오전, <파묘>는 관객수 1천만 명을 돌파하며 기대에 부응했다.
Behind the astonishing 7-day record set by Exhuma stands the “Hiddink style” of Choi Min-sik. Exhuma had tremendous momentum right after its release, breaking through the 3 million audience mark within seven days. By February 28, it garnered a nationwide cumulative audience of 3,312,355, a pace three days faster than 12.12: The Day. Especially notable is how the movie effortlessly exceeded its breakeven point of 3.3 million ticket sales within just one week, laying a solid foundation for long-term success. As of March 24, Exhuma has drawn in 10 million viewers, living up to expectations.

이 같은 <파묘>의 흥행 뒤에는 배우들의 열연과 남다른 합이 있다. 최민식은 김고은에 대해 <파묘>의 손흥민이자 메시라며 축구선수에 비유한 극찬을 했는데 김고은이 기다렸다는 듯 최민식을 향해 “히딩크”라 칭했다. 김고은에 따르면 최민식은 현장의 기둥 같은 존재였다. 김고은은 “필요한 에너지를 확 올려 주셨다. 그래서 오히려 과감하게 연기할 수 있는 그런 상태를 만들어 주셨다”면서 “어디 가서 쉬실 법도 한데, 그냥 현장에 계시면서 계속 분위기를 올려 주셔서 후배 입장에서 말할 수 없는 감사함이 있었다”고 진심 어린 감사를 전했다.
Behind the success of Exhuma lies the dedicated performances and unique synergy of the cast. In particular, Choi Min-sik has praised co-star Kim Go-eun as the Son Heung-min and Messi of Exhuma, likening her to the famous football players. Kim Go-eun in turn has since called him Hiddink. According to Kim, Choi was like a pillar on set. She expressed her heartfelt gratitude, saying, “He raised the necessary energy, allowing us to act boldly. Even during his breaks, he would stay on the set to lift us up. As someone who was learning from him, I was immensely grateful.”


그리고…최민식에 관한
‘TMI NUMBER’
"TMI NUMBER" on Choi Min-sik
258
2.58 million

최민식이 입은 플리스 재킷의 가격. <파묘>에 대한 관심은 그의 의상으로까지 이어졌다.
The price of the fleece jacket worn by Choi Min-sik. Interest in Exhuma had extended to his clothing.

258
2.58 million

최민식이 입은 플리스 재킷의 가격. <파묘>에 대한 관심은 그의 의상으로까지 이어졌다.
The price of the fleece jacket worn by Choi Min-sik. Interest in Exhuma had extended to his clothing.

정확히 말하면 258만 원으로 최민식이 입은 플리스 재킷의 가격인데 <파묘> 무대인사에서 착용하며 화제가 되었다. <파묘>에 대한 관심은 그의 의상으로까지 이어졌다. 최민식은 <파묘> 무대인사를 진행하며 플리스 재킷에 청바지를 입는 등 캐주얼한 의상으로 관객과 만났다. 워낙 친근한 비주얼에 오해가 생긴 모양이다. ‘유니클로인 줄 알았던 최민식 플리스’라는 제목으로 온라인상에서 화제가 되었는데 최민식이 입은 재킷의 정체는 다름 아닌 루이비통이었다. 제품 명칭은 플리스 블루종으로 소매 부분에만 특유의 로고가 박혀 있는 터라 본의 아닌 오해를 산 셈이다. 최민식은 <파묘> 제작보고회에서도 같은 브랜드 제품을 착용하며 눈길을 끌었다. 사족을 붙이자면 네티즌들은 화제가 된 최민식의 플리스에 “저 옷은 원빈이 입어도 유니클로 같을 것”이란 반응을 보였다는 후문.
KRW 2.58 million is the price of the fleece jacket once worn by Choi Min-sik. The jacket garnered considerable attention when he wore it to a media event for Exhuma, making it clear the interest in the movie had extended to his clothing. Choi opted for a casual look at the event, donning a fleece jacket paired with jeans, thereby creating very approachable vibes that may have led to some misconceptions. Dubbed the “Uniqlo-like fleece worn by Choi Min-sik,” his choice of clothing became a trending topic in the internet, even though the jacket was, in fact, a Louis Vuitton. Called “Fleece Blouson,” the jacket features the brand’s distinguishing logo only on the sleeves, which led to the unintended confusion. Choi also drew attention by wearing the same brand at the Exhuma production briefing. As a side note, fans commented that the jacket looked so casual that they would have thought it was a Uniqlo item, even if Won Bin had worn it.



0

최민식은 소속사가 없다. 같은 이유로 그를 관리하는 인원은 '0'명이다.
Working without an agency, Choi Min-sik’s management staff consists of zero personnel.

0

최민식은 소속사가 없다. 같은 이유로 그를 관리하는 인원은 '0'명이다.
Working without an agency, Choi Min-sik’s management staff consists of zero personnel.

최민식이라는 스타를 관리하는 인원은? ‘0명’으로 셀프케어 중이다. 최민식은 소속사, 매니저 없이 활동하고 있다. 개인적으로 활동하면서 운전부터 패션까지 본인이 직접 챙기는 것으로 유명하다. <파묘> 홍보차 출연한 tvN <유 퀴즈 온 더 블럭>에서도 최민식은 매니저 없이 활동하는 배우로서의 일상을 공개한 바다. 작품 출연 땐 “갑시다”나 “다시 생각해 보라”는 두 마디로 노련한 출연료 협상의 기술을 발휘한다고도 전했다. 최민식 인터뷰마다 “혼자 운전해 왔다”는 코멘트도 빠지지 않는다. 화제가 된 루이비통 플리스를 포함한 의상 역시 최민식 개인 제품으로 최민식은 평소 협찬이 아닌 개인이 소장한 의상들을 착용하는 것으로 전해진다.
You may be curious about how the number of personnel in Choi Min-sik’s management staff. The answer is surprisingly zero. He is currently self-managed, working without an agency or even a manager. Known for his hands-on approach, Choi personally handles everything from transportation to his fashion choices. During an appearance on tvN’s You Quiz on the Block to promote Exhuma, Choi Min-sik provided insight into his daily life as someone who works without a manager. During work engagements, he reportedly displays savvy negotiation skills while often using just two expressions: “Let’s do it” or “Why don’t we reconsider?” In many interviews Choi Min-sik would often mention that he got there by driving himself. Additionally, his attire, including the controversial Louis Vuitton fleece jacket, comes from Choi Min-sik’s personal collection, highlighting his preference for wearing his own personal clothing rather than sponsored items.