K-Movie Today
지금 인도네시아에 기회가 있다
A Golden Opportunity
for Korean Cinema in Indonesia
인도네시아영화 시장과 한국영화 산업의 교류
Exchanges Growing Between the Indonesian Film Market
and the Korean Film Industry
인도네시아영화 시장과 한국영화 산업의 교류
Exchanges Growing Between the Indonesian Film Market
and the Korean Film Industry
- 글 문성주(블루진픽처스 프로듀서) 사진 featpictures 인스타그램, IMDB
By Moon Sung-joo (Producer, Blue Jeans Pictures)
성장 중인 인도네시아영화 시장
인도네시아는 2억 7000명이 넘는 인구수에 비해 2024년 현재 스크린 수는 아직 2000여 개밖에 되지 않는다. 그나마 2013년에 약 700여 개의 스크린밖에 없었던 것을 감안하면, 인도네시아의 극장은 확대되고 있는 추세라는 점이 긍정적이다. 극장이 늘어나면서 관객 수도 증가했다. 2012년에 인도네시아영화 관객 수(외화 미포함)가 1271만 6790명이었는데, 2024년 9월 6125만 명을 넘어서며 연간 최다 관람객 수를 기록하는 중이다.
Indonesia’s Growing Film Market
Despite having a population of over 270 million, Indonesia had only around 2,000 cinema screens as of 2024. However, considering there were only about 700 screens in 2013, it is encouraging to see the growth of Indonesian theatres. With this increase in the number of theatres, audience numbers have also risen. In 2012, the annual number of Indonesian film viewers (excluding foreign films) was 12,716,790, but by September 2024, it had surpassed 61,250,000, marking a record-high annual audience.
(출처 – filmindonesia.or.id, bicara boxoffice의 엑스(X))
(Source: filmindonesia.or.id, Bicara Box Office on X)
(출처 – filmindonesia.or.id, bicara boxoffice의 엑스(X))
(Source: filmindonesia.or.id, Bicara Box Office on X)
인도네시아는 자국의 영화 산업을 보호하려는 목적으로 외국 기업의 법인 설립은 물론 투자까지 100% 제한했다. 2016년이 되어서야 외국인 투자 제한에 관한 대통령령 2016년 제44호, 즉 네거티브 리스트(Negative List-DNI)에서 영화 산업의 대부분이 빠졌다. 그에 따라 싱가포르투자청이 인도네시아 최대 극장 브랜드 ‘시네마211)’에 투자하고, CGV가 블리츠시네플렉스(Blitzcineplex)를 CGV로 전환할 수 있었다. 이와 함께 한국의 CJ ENM, 쇼박스, 미국의 폭스 인터내셔널 프로덕션이 인도네시아영화에 공식적으로 해외 투자를 했다. 이는 제작비의 지급과 수익의 인출에 법적인 제약이 없다는 걸 의미한다.
1) 시네마21은 ‘시네마 엑스엑스원(Cinema XXI)’ 또는 ‘시네마 투웬티 원(Cinema 21)’으로 표기되는데 이 극장의 회사 이름은 PT Nusantara Sejahtera Raya이며, Cinema XXI, Cinema 21, The Premiere 등 세 브랜드를 운영하고 있다.
Indonesia initially restricted foreign companies from establishing entities or investing in the country’s film industry as part of an effort to protect its domestic market. However, with the introduction of Presidential Regulation No. 44 of 2016, also known as the Negative List (Negative List-DNI), most sectors related to the film industry were excluded from restrictions on foreign investment. As a result, the Government of Singapore Investment Corporation (GIC) was able to invest in Indonesia’s largest cinema chain, Cinema 211), and CGV transformed Blitzcineplex into CGV. The lifting of these restrictions also paved the way for official foreign investments in Indonesian films by Korea's CJ ENM, Showbox, and the USA’s Fox International Productions, signaling that there are no legal barriers to covering production costs or withdrawing profits.
1) Cinema 21, also known as Cinema XXI, is operated by PT Nusantara Sejahtera Raya. The company manages three brands: Cinema XXI, Cinema 21, and The Premiere.
시네마21은 2024년 현재 240여 개의 극장(1300여 개의 스크린 수)을 운영하며 약 70%의 시장 점유율을 자랑한다. CGV는 70여 개 극장에서 400여 개의 스크린 수를 가지고 있다. 점유율 3위는 멕시코 극장 체인인 시네폴리스(Cinépolis Indonesia)는 60여 개 극장에서 290여 개의 스크린을 보유하고 있다.
As of 2024, Cinema 21 operates around 240 theatres with approximately 1,300 screens, holding roughly a 70% market share. CGV has about 400 screens across 70 theatres. The third-largest market share is held by the Mexican theatre chain Cinépolis Indonesia, with 290 screens across 60 theatres.
As of 2024, Cinema 21 operates around 240 theatres with approximately 1,300 screens, holding roughly a 70% market share. CGV has about 400 screens across 70 theatres. The third-largest market share is held by the Mexican theatre chain Cinépolis Indonesia, with 290 screens across 60 theatres.
인도네시아영화관 티켓 가격은 극장이나 지역 등에 따라 차이가 있지만, 대략 3000원 정도이다. 그러나 오래된 극장보다는 신규 극장이, 일반관보다는 프리미엄관이 훨씬 비싸며, 평일보다 주말이나 연휴 기간에 티켓 가격이 상승하고 있어 영화관 매출은 더 상승할 수 있다. 세금을 제외하고 극장과 영화 제작사는 5:5로 수익을 분배한다. 인도네시아영화의 평균 제작비를 10억~20억 원 수준으로 계산하면, 10억 원의 제작비인 경우 70여만 명이면 손익분기점에 도달할 수 있다. 2022년 이후 인도네시아영화는 15편 이상이 100만 명 이상의 관객을 동원하고 있다. 극장도 늘어나고, 흥행하는 인도네시아영화도 확대되고 있기 때문에 인도네시아영화 시장을 주목하지 않을 수 없다.
Ticket prices at Indonesian theatres vary by venue and region, but generally hover around KRW 3,000. However, newer theatres, premium screening rooms, and weekend or holiday screenings command significantly higher ticket prices, which further boost theatre revenue. Profits are split 50:50 between theatres and film production companies. Given that the average production cost for Indonesian films ranges from KRW 300 million to KRW 1 billion, a film costing KRW 1 billion to make would break even with an audience of around 700,000. Since 2022, more than 15 Indonesian films have surpassed 1 million viewers each. With the growing number of theatres and increasing box office success of Indonesian films, the Indonesian film market is one to watch closely.
<파묘>, 인도네시아에서 흥행 성공
<파묘>는 2024년 2월 28일에 인도네시아에서 ‘Exhuma’라는 제목으로 개봉했는데, 인도네시아 관객 수 70여만 명을 동원했던 <기생충>을 뛰어넘어 260만 명이 넘는 관객 수를 기록했다. 이는 인도네시아에서 개봉한 한국영화 중 흥행 1위의 성적이다. <파묘>는 피트 픽처스(FEAT Pictures)가 수입배급을 맡아 시네폴리스와 CGV에서만 상영되었다가 시네마21의 상영관이 추가되면서 관객 수가 대폭 늘어나는 계기가 되었다.
Exhuma’s Box Office Success in Indonesia
Exhuma was released in Indonesia on February 28, 2024, and, by reaching more than 2.6 million viewers, achieved a level of box office success that surpassed even Parasite, which had attracted approximately 700,000 viewers. This makes Exhuma the highest-grossing Korean film in Indonesia. Initially, Exhuma was distributed by FEAT Pictures and shown only at Cinépolis and CGV theatres. The addition of screenings at Cinema 21 significantly boosted its audience numbers.
비차라 박스오피스가 엑스(X)에 발표한 기록에 따르면, <파묘>가 260만 명, <기생충>이 70만 명, <더 문>이 36.5만 명, <귀공자>가 23.6만 명, <데시벨>이 23만 명 등의 흥행 성적을 거뒀다. 코로나19 이전의 기록으로는 <부산행>과 <군함도>가 약 20만 명, <신과 함께> 시리즈는 모두 10만 명을 넘는 정도의 관객 수였다.
According to Bicara Box Office’s report on X, Exhuma attracted 2.6 million viewers, Parasite drew 700,000, The Moon 365,000, The Childe 236,000, and Decibel 230,000. Before COVID-19, Train to Busan and The Battleship Island each had around 200,000 viewers, while the Along with the Gods series surpassed 100,000 viewers for each instalment.
According to Bicara Box Office’s report on X, Exhuma attracted 2.6 million viewers, Parasite drew 700,000, The Moon 365,000, The Childe 236,000, and Decibel 230,000. Before COVID-19, Train to Busan and The Battleship Island each had around 200,000 viewers, while the Along with the Gods series surpassed 100,000 viewers for each instalment.
인도네시아 첫 번째 ‘천만 영화’ 등장
2024년 11월 현재 기준으로 인도네시아에서 가장 흥행한 영화는 2022년에 개봉한
<무용가 마을에 실습 프로그램을 가다 KNN Di Desa Penari>로 인도네시아 첫 번째 천만관객 영화(총 관객 수 1006만 1033명)2)이다.
2) 인도네시아에는 한국의 ‘영화관입장권통합전산망(KOBIS-KOrea Box-office Information System, http://kobis.or.kr)’이 없다. 그러나 필름인도네시아(filmindonesia.or.id), 박스오피스(bicara boxoffice)의 엑스(X-https://x.com/bicaraboxoffice)를 통해 인도네시아영화 관객 수를 확인할 수 있다.
Indonesia’s First “Ten Million Movie”
As of November 2024, Indonesia's highest-grossing film is KKN in Dancer's Village, released in 2022, and was the country’s first “ten million movie” with a total of 10,061,033 viewers.2)
2) Indonesia does not have a system equivalent to Korea's Korea Box-office Information System (KOBIS, http://kobis.or.kr). However, audience numbers for Indonesian films can be tracked through resources like filmindonesia.or.id and Bicara Box Office on X (https://x.com/bicaraboxoffice).
Indonesia’s First “Ten Million Movie”
As of November 2024, Indonesia's highest-grossing film is KKN in Dancer's Village, released in 2022, and was the country’s first “ten million movie” with a total of 10,061,033 viewers.2)
2) Indonesia does not have a system equivalent to Korea's Korea Box-office Information System (KOBIS, http://kobis.or.kr). However, audience numbers for Indonesian films can be tracked through resources like filmindonesia.or.id and Bicara Box Office on X (https://x.com/bicaraboxoffice).
(출처 – filmindonesia.or.id, 2024년 11월 현재)
(Source: filmindonesia.or.id, as of November 2024)
(출처 – filmindonesia.or.id, 2024년 11월 현재)
(Source: filmindonesia.or.id, as of November 2024)
<사탄의 노예 Pengabdi Setan>
<무용가 마을에 실습 프로그램을 가다 Badarawuhi di Desa Penari>
<1000일의 저주 Sewu Dino>
인도네시아 흥행 영화 10편 중 6편이 공포영화다. 2017년 조코 안와르(Joko Anwar) 감독의 <사탄의 노예 Pengabdi Setan>가 공포영화로서는 처음으로 관객 수 400만 명을 넘은 후에 공포영화 흥행은 대세가 되었다. 그렇지만 코미디와 10대 로맨스도 인도네시아 관객들에게 사랑을 받는다. 영화, 소설, 소셜네트워크서비스(SNS) 글 등의 원천 콘텐츠는 이미 검증된 서사와 캐릭터를 갖고 있고, 경우에 따라 팬덤을 활용할 수 있다는 장점이 있다. <딜란 1990 Dilan 1990>(2018년 개봉)과 <딜란 1991 Dilan 1991>(2019년 개봉)은 작가 피디 바이크(Pidi Baiq)의 원작소설을 영화로 옮겼고, <무용가 마을에 실습 프로그램을 가다 Badarawuhi di Desa Penari>와 <1000일의 저주 Sewu Dino>(2023년)은 작가 심플맨(SimpleMan)이 엑스에 발표한 공포 이야기를 영화화했다. <사탄의 노예 Pengabdi Setan>는 1980년 동명의 영화, <7번방의 기적 Miracle in Cell No 7>(2022년)은 한국영화 <7번방의 선물>, <캉막 Kang Mak: from Pee Mak>은 태국영화의 리메이크다.
Six out of the top ten highest-grossing films in Indonesia are horror films. Since Satan’s Slaves by Joko Anwar became the first horror film to surpass 4 million viewers in 2017, horror films have gained widespread popularity. Comedy and teen romance also enjoy a strong fan base among Indonesian audiences. Source content from films, novels, and social media posts often comes with established narratives and characters, as well as an existing fanbase. Dilan 1990 (2018) and Dilan 1991 (2019) were adapted from novels by author Pidi Baiq, while KKN in Dancer's Village and A Thousand Days (2023) were based on horror stories posted on X by writer SimpleMan. Satan’s Slaves was a remake of the 1980 film of the same name, Miracle in Cell No. 7 (2022) was adapted from the Korean film of the same name, and Kang Mak is a remake of a Thai film.
한국영화 리메이크
CJ ENM을 제외하고는 대부분 한국영화의 인도네시아 리메이크는 인도네시아 영화사가 인도네시아어 리메이크 판권을 구매해 현지화한다. 팔콘 픽처스는 <7번방의 선물>을 <7번방의 기적 Miracle in Cell No 7>(하눙 브라만트요 Hanung Bramantyo 연출)으로 제작해 코로나19로 인해 개봉을 연기했다가 2022년 개봉해 500만 명이 넘는 관객 수를 기록하며 흥행에 성공했다. 팔콘 픽처스는 한국영화 <헬로우 고스트 Hello Ghost>(인드라 구나완 Indra Gunawan 연출)도 동일한 제목으로 2023년 9월에 공개했다.
Korean Film Remakes
Excluding the productions by CJ ENM, most Indonesian remakes of Korean films are localized through the purchase of Indonesian-language remake rights by Indonesian film companies. Falcon Pictures produced Miracle in Cell No. 7, a remake of Korea’s Miracle in Cell No. 7, directed by Hanung Bramantyo. Its release was delayed due to COVID-19 but it finally premiered in 2022, attracting over 5 million viewers and becoming a box office hit. Falcon Pictures also released a remake of the Korean film Hello Ghost, directed by Indra Gunawan, under the same title in September 2023.
Korean Film Remakes
Excluding the productions by CJ ENM, most Indonesian remakes of Korean films are localized through the purchase of Indonesian-language remake rights by Indonesian film companies. Falcon Pictures produced Miracle in Cell No. 7, a remake of Korea’s Miracle in Cell No. 7, directed by Hanung Bramantyo. Its release was delayed due to COVID-19 but it finally premiered in 2022, attracting over 5 million viewers and becoming a box office hit. Falcon Pictures also released a remake of the Korean film Hello Ghost, directed by Indra Gunawan, under the same title in September 2023.
한국영화 리메이크작들.
<7번방의 기적 Miracle in Cell No 7>(하눙 브라만트요 연출), <헬로우 고스트 Hello Ghost>(인드라 구나완 연출), <고요 SUNYI>(아위 수르야디 연출)
<여고괴담>의 인도네시아 리메이크 <고요 SUNYI>(2019년)는 한국인이 인도네시아에 설립한 영화사 믹스 엔터테인먼트(Mixx Entertainment)가 인도네시아 제작사 엠디 픽처스(MD Pictures)와 함께 제작했다. 이 작품의 연출은 아위 수르야디(Awi Suryadi)가 맡았는데, <무용가 마을에 실습 프로그램을 가다>의 감독이다. 그 밖에도 한국영화 <엽기적인 그녀>(2001년)가 인도네시아영화 <마이 새시 걸 My Sassy Girl>(2022년 6월)로, <과속스캔들>이 인도네시아영화 <스캔들 메이커 Scandal Makers>로, <소녀괴담>(2014년)이 인도네시아영화 <죽어 마땅한 모두 Kalian Pantas Mati>로 리메이크되어 개봉되었으나 큰 화제를 모으지는 못했다.
The Indonesian remake of Whispering Corridors, titled Sunyi (2019), was co-produced by Mixx Entertainment, a film company founded by Koreans in Indonesia, and the Indonesian production company MD Pictures. Directed by Awi Suryadi, who also directed KKN in Dancer's Village, the film was well-received. Other remakes of Korean films, including My Sassy Girl (2001) as My Sassy Girl (2022), Speed Scandal as Scandal Makers, and Mourning Grave (2014) as Kalian Pantas Mati, have also been released in Indonesia, though they did not create much buzz.
인도네시아에서 리메이크가 빈번한 이유는 원작 흥행이 주는 후광 효과와 함께 작품을 제안하거나 제안받는 입장에서 텍스트보다 영상물이 작품을 이해하는 데 용이하며, 이미 검증된 플롯과 캐릭터를 통해 시나리오 개발 기간을 단축할 수 있다는 데 있다.
The popularity of remakes in Indonesia is driven by the success of the original films, which creates a halo effect, as well as the fact that films are generally easier to understand than text when pitching or receiving proposals. Additionally, using pre-validated plots and characters helps shorten the scenario development period, making the process more efficient.
인도네시아영화 투자 및 공동 제작
CJ ENM은 2013년부터 13편 이상의 인도네시아영화에 제작 투자를 해 왔고, 쇼박스는 1편의 인도네시아영화3)에 투자했다. 롯데컬처웍스는 영화관 사업과 함께 영화 투자 제작을 진행했으나, 극장 철수로 인해 당분간 콘텐츠 투자 사업 계획은 없어 보인다. 바른손이앤에이는 <자카르타: 13번의 폭탄테러 13 Bom di Jakarta>(2023)
<레스파티 Respati>(2024) <소롭 SOROP>(2024) 등의 인도네시아영화를 투자 및 공동 제작과 함께 해외 세일즈를 담당하고 있다.
3) <발리에서의 영원한 휴가 Forever Holiday in Bali>, 제작 SONAMU CINE HOUSE, 출연 천둥, 2018년 개봉
Investment and Co-production in Indonesian Films
Since 2013, CJ ENM has invested in the production of more than 13 Indonesian films, while Showbox has invested in one Indonesian film.3) Lotte Cultureworks, which had previously been involved in film investment and production alongside its theatre business, appears to have no immediate plans for further investments in content following its withdrawal from the theatre operations. Barunson E&A, on the other hand, is actively involved in co-productions and overseas sales for Indonesian films such as 13 Bombs in Jakarta (2023), Nearing Death (2024), and Sorop (2024).
3) Forever Holiday in Bali produced by Sonamu Cine House and starring Cheondung, was released in 2018.
바른손이앤에이가 투자 및 공동제작한 영화들.
<자카르타: 13번의 폭탄테러 13 Bom di Jakarta> <레스파티 Respati> <소롭 SOROP>
인도네시아영화 시장이 계속 성장 중이고, 인도네시아영화의 흥행에 청신호가 있는 만큼 한국 영화인들의 인도네시아영화 제작 참여가 확대될 것으로 예상된다. 이때 현지 제작사와의 파트너십이 반드시 필요하다. 참고로 인도네시아 흥행 영화 10편 중 엠디 픽처스(대표 마노지 푼자비 Manoj Punjabi)의 투자 제작 영화가 2편, 팔콘 픽처스(대표 프레데리카 Frederica)의 투자 제작 영화가 3편, 맥스 픽처스(Max Pictures, 대표 오디 물야 히다얏 Ody Mulya Hidayat)의 투자 제작 영화가 2편, 라피 필름(Rapi Films, 대표 수닐 삼타니 Sunil Samtani), 이마지너리(Imajinari), 움바라 브라더스 필름/디 컴퍼니(Umbara Brothers Film/Dee Company)의 영화가 각 1편씩이다. 인도네시아 박스오피스 톱10을 장식하고 있는 제작사들은 인도네시아형 스튜디오(Studio)로 직접 제작, 투자, 배급, 마케팅이 가능하다. 그 밖에 베이스 엔터테인먼트(BASE Entertainment), 비시네마(Visinema), 파라곤 픽처스(Paragon Pictures) 등이 한국과 협업을 진행했거나 이야기를 나누고 있다.
As the Indonesian film market continues to grow and Indonesian films achieve increasing box office success, Korean filmmakers are expected to become more involved in Indonesian film production, which will require partnerships with local production companies. Notably, among Indonesia’s top ten box office earners, two were produced by MD Pictures (led by Manoj Punjabi), three by Falcon Pictures (led by Frederica), two by Max Pictures (led by Ody Mulya Hidayat), and one each by Rapi Films (led by Sunil Samtani), Imajinari, and Umbara Brothers Film/Dee Company. These production companies, which dominate Indonesia's top 10 box office films, operate in a style similar to Indonesian studios, handling all aspects of production, investment, distribution, and marketing in-house. Companies like BASE Entertainment, VISINEMA, and Paragon Pictures have either collaborated with or are currently in discussions with Korean partners.
한국영화, 인도네시아로 가다
인구수와 중산층의 소비 여력을 감안하면 인도네시아영화 시장은 한국영화 산업에 있어 매우 매력적이다. CGV 인도네시아를 통해 꾸준히 한국영화가 개봉되었고, 굳게 닫혀 있던 시네마21의 문도 열렸다. 넷플릭스는 인도네시아영화, 시리즈, 애니메이션 등 다수의 작품을 투자하고 있다. 디즈니플러스 핫스타는 오리지널 콘텐츠 투자를 중단했지만, HBO 맥스(MAX)가 스트리밍 서비스를 시작하면서 향후 인도네시아 오리지널 콘텐츠 투자도 예상된다.
Korean Films Target the Indonesian Market
Considering its vast population and the purchasing power of its growing middle class, the Indonesian film market is highly attractive to the Korean film industry. Korean films have been consistently released in Indonesia through CGV Indonesia, with Cinema 21 also playing a significant role in distribution. Additionally, streaming platforms like Netflix are investing in multiple Indonesian films, series, and animations, indicating a growing interest in the local market. While Disney+ Hotstar has paused its investment in original content, HBO Max has launched a streaming service in Indonesia, which could pave the way for future investments in original Indonesian content.
Korean Films Target the Indonesian Market
Considering its vast population and the purchasing power of its growing middle class, the Indonesian film market is highly attractive to the Korean film industry. Korean films have been consistently released in Indonesia through CGV Indonesia, with Cinema 21 also playing a significant role in distribution. Additionally, streaming platforms like Netflix are investing in multiple Indonesian films, series, and animations, indicating a growing interest in the local market. While Disney+ Hotstar has paused its investment in original content, HBO Max has launched a streaming service in Indonesia, which could pave the way for future investments in original Indonesian content.
현재 한국영화인들 다수가 인도네시아 시장을 조사하며, 직접 현지 영화를 제작하거나 앞으로 협력할 것을 도모하고 있다. 인도네시아 주재원으로 근무하다가 복귀하는 대신에 현지 체류를 결정하고 인도네시아에 영화사를 설립하거나, 인도네시아 시장에서의 승부를 목적으로 인도네시아로 향해 한국영화가 아닌 인도네시아영화를 제작 중인 분들도 제법 있다. 2013년 CJ ENM이 인도네시아영화 <내 마음의 복제 A Copy of My Mind>와 <병원 인턴의 일기 Catatan Dodol Calon Dokter>(2016년 개봉)에 투자 및 공동 제작을 시작한 이래, 다수의 회사가 인도네시아영화에 투자하고, 인도네시아에서 한국영화를 촬영하고, 리메이크 판권을 판매하고, 인도네시아 제작사와 함께 또는 현지에 제작사를 설립해 인도네시아영화를 직접 제작하고 있다. 10여 년 전 인도네시아영화 산업에 관한 조사를 시작할 때만 해도 극장도 독점적이고 대여섯 개의 인도계 인도네시아 스튜디오가 흥행 영화를 좌지우지하던 상황에 비하면, 많은 것이 변화했다. 인도네시아의 건국이념이자 국정철학이 ‘다양성의 통일(Pancasila)’인 만큼 인도네시아영화 산업은 고정적이지 않고 몇 개의 키워드로 설명하기는 어렵다.
Currently, many Korean filmmakers are exploring the Indonesian market, with some planning to produce local films or form partnerships in the future. Some industry professionals, having completed assignments as residents in Indonesia, have chosen to stay and establish film companies locally, while others are creating Indonesian films instead of Korean ones to secure their success in the Indonesian market. Since 2013, when CJ ENM began investing in and co-producing Indonesian films like A Copy of My Mind and Cado Cado: Doctor 101 (2016), numerous companies have invested in Indonesian films, shot Korean movies in Indonesia, sold remake rights, and collaborated with Indonesian production companies or established local production companies to produce Indonesian films directly. When research into the Indonesian film industry began more than a decade ago, the theater market was monopolistic, with only a handful of Indian-Indonesian studios dominating the box office. Since then, much has changed. Reflecting Indonesia’s national ideology and philosophy, “Unity in Diversity” (Pancasila), the Indonesian film industry has become highly dynamic and cannot easily be summarized with just a few keywords.
한국에서는 좋은 스토리를 개발하고, 끊임없이 인도네시아영화 산업과 시장 연구를 지속하며, 국제 공동 제작에 대한 정부 지원 및 투자 사업이 확대되기를 희망한다. 위기의 한국영화 산업에 있어서 인도네시아영화 시장은 하나의 돌파구가 되지 않을까 기대해본다.
It is hoped that Korea’s film industry will continue to develop compelling stories and conduct thorough research into the Indonesian film industry and market. Additionally, the Korean government is expected to expand its support and investment initiatives for international co-productions. For Korea's struggling film industry, the Indonesian film market could offer a breakthrough opportunity.
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