No.1 K-Movie
29회 부산국제영화제가 남긴 숫자들
The Numbers Behind
the 29th Busan International Film Festival
- 글 라제기(한국일보 문화부 기자),사진 한경DB
By Rha Je-gi , Culture Desk Reporter, Hankook Ilbo
No.1 K-Movie
한국을 넘어 아시아 최고 영화제로 꼽히는 부산국제영화제(이하 부산영화제)가 지난 10월 2일부터 11일까지 열흘간 열렸다. 30주년을 앞둔 한국 최대 영화 잔치의 위상은 여전했다. 29회 부산영화제의 면면을 숫자로 만나보자.
The Busan International Film Festival (BIFF), recognized as Asia’s premier film festival, took place over ten days from October 2 to 11. As Korea’s largest cinematic celebration gears up for its 30th anniversary, its prestige remains as strong as ever. Let's take a look at the highlights of the 29th Busan Film Festival through numbers.
최초 OTT 개막작
OTT Opening Film
최초 OTT 개막작
OTT Opening Film
넷플릭스 오리지널 한국영화 <전,란>이 온라인동영상서비스(OTT) 영화로는 사상 최초로 개막작에 선정되었다. 개막작 <전,란> 상영은 영화계에 논란을 일으켰다. 극장을 근간으로 하는 영화제가 극장 개봉을 하지 않는 영화를 개막작으로 선정하는 게 옳으냐는 비판이 나왔다. 국내 극장 관객 수가 코로나19 후유증으로 2019년 대비 60% 수준인 상황에서 영화계가 불황을 겪고 있는 현실을 고려했어야 했다는 의견이 있었다.
Netflix’s original Korean film Uprising made history as the first over-the-top (OTT) service film to be selected as the opening film.
However, this decision sparked controversy in the film industry. Critics questioned whether it was appropriate for a film festival, traditionally centered around theatrical releases, to feature a film that would not have a theater run as its opening selection. Some argued that, given the current slump in the film industry, where theater attendance remains at only 60% of pre-COVID-19 levels (compared to 2019), the festival should have been more mindful of the struggles faced by the cinema sector.
Netflix’s original Korean film Uprising made history as the first over-the-top (OTT) service film to be selected as the opening film.
However, this decision sparked controversy in the film industry. Critics questioned whether it was appropriate for a film festival, traditionally centered around theatrical releases, to feature a film that would not have a theater run as its opening selection. Some argued that, given the current slump in the film industry, where theater attendance remains at only 60% of pre-COVID-19 levels (compared to 2019), the festival should have been more mindful of the struggles faced by the cinema sector.
반론도 있다. OTT와 극장이 공존하는 시대가 되었으니 넷플릭스 영화가 개막작이 안 될 이유는 없다는 거였다. 한국영화계가 영향력을 발휘하고 있는 넷플릭스의 실체를 인정해야 한다는 주장도 있었다. 베니스국제영화제는 2018년 넷플릭스 영화인 <로마>에 최고상인 황금사자상을 안겼고, 2022년에는 노아 바움백 감독의 <화이트 노이즈>를 개막작으로 상영했다는 점을 논거로 내세우는 이들도 있었다. 하지만 베니스영화제에 초청되는 넷플릭스 영화들은 미국 아카데미상을 겨냥해 극장 개봉을 한다는 반론이 재차 제기되기도 했다.
Counterarguments emerged, suggesting that we live in an era where OTT platforms and theaters coexist, so there is no reason why a Netflix film shouldn’t be selected as the opening film. Others argued that the Korean film industry needs to acknowledge the influence of Netflix, which has become a significant force. Supporters pointed out that the Venice International Film Festival awarded its top prize, the Golden Lion, to Netflix's Roma in 2018 and opened with Noah Baumbach's White Noise in 2022. Critics countered, noting that Netflix films invited to the Venice Film Festival typically have a theatrical release to qualify for the Academy Awards.
박도신 부산영화제 집행위원장 직무대행은 “<전,란>이 부산영화제 개막작 중 가장 대중적인 작품”이라며 “과거에도, 이번에도, 앞으로도 OTT 영화를 고민 없이 상영할 것”이라고 밝혔다. 부산영화제는 2021년부터 ‘온스크린’ 부문을 통해 OTT 영화와 드라마를 상영해 왔다. 올해에는 티빙의 <좋거나 나쁘거나 동재>, 넷플릭스 <지옥> 시즌2, 일본의 <이별 그 뒤에도>, 대만의 <스포트라이트는 나의 것> 등 국내외 OTT 드라마 6편이 ‘온스크린’에서 상영되었다.
Park Do-sin, Co-Deputy Director of the Busan International Film Festival, described Uprising as "the most mainstream of all BIFF opening films" and added, "We have screened OTT films in the past, we’re doing so now, and will continue to do so in the future without hesitation." Since 2021, BIFF has been featuring OTT films and dramas through its “On Screen” section. This year, six OTT dramas from Korea and abroad were screened, including TVING's Dongjae , the Good or the Bastard , Netflix's Hellbound Season 2 , Japan's Beyond Goodbye , and Taiwan's Born for the Spotlight .
상영작 수
Number of Screenings
상영작 수
Number of Screenings
올해 부산영화제 상영작 수는 278편이다. 7개 극장(영화의전당, CGV센텀시티, 롯데시네마센텀시티, 영화진흥위원회 표준시사실, 메가박스 부산극장, 부산영화체험박물관, 한성1918) 28개 스크린에서 관객과 만났다. 커뮤니티비프 상영작 54편을 제외한 공식 초청작은 63개국 224편이다. 지난해 전체 상영작 수는 269편(커뮤니티비프 상영작 60편)으로 올해 9편이 늘었다. 부산영화제는 지난해 내부 갈등을 겪으면서 상영 영화 편수가 2022년(354편)보다 크게 줄었다.
This year, a total of 278 films were screened at the Busan International Film Festival. They were shown across 28 screens at seven venues: Busan Cinema Center, CGV Centum City, Lotte Cinema Centum City, Korean Film Council’s Standard Screening Room, Megabox Busan, Busan Museum of Movies, and Hansung 1918. Excluding the 24 films from the Community BIFF program, there were 224 officially invited films from 64 countries. Last year’s total was 269 films (with 60 from Community BIFF), marking an increase of nine films this year. Experiencing internal conflicts last year, BIFF saw a significant drop in the number of films screened, down from 354 in 2022.
올해에는 영화진흥위원회의 영화제 지원금이 반 토막 난 영향으로 6억1000만 원을 배정받았으나 예상과 달리 영화제 규모는 줄지 않았다. 오히려 공식 초청작은 15편이 증가했다. 월드 프리미어는 86편, 인터내셔널 프리미어는 13편이었다. 지난해 월드 프리미어는 80편, 인터내셔널 프리미어는 7편이었다. 올해 월드 프리미어와 인터내셔널 프리미어를 합친 수가 99편으로 지난해(87편)보다 12편이나 늘었다. 다른 영화제에서 볼 수 없었던 새 영화들이 많이 상영되면서 관객몰이에 성공할 수 있는 요건을 갖춘 셈이다.
This year, despite the Korean Film Council halving its funding support for the festival to KRW 610 million, the scale of BIFF did not shrink as anticipated. In fact, the number of officially invited films increased by 15. The festival featured 86 world premieres and 13 international premieres, compared to last year’s 30 world premieres and 7 international premieres. The total number of premieres reached 99, 12 more than last year’s 87. With a strong lineup of new films not seen at other festivals, BIFF was well positioned to attract large audiences.
관객 수
Number of Attendees
관객 수
Number of Attendees
공식 초청작을 본 관객 수는 14만5238명이었다. 지난해 14만2432명보다 3000명 가까이 늘어난 수치이나 2022년(16만1145명)에는 못 미친다. 지난해보다 상영작 수가 많았으나 2022년보다는 적었던 점이 영향을 준 것으로 분석된다. 지난해에는 4개 극장 25개 스크린에서 영화가 상영되어 전반적으로 올해보다 규모가 작았다.
The number of attendees who watched officially invited films reached 145,238, an increase of nearly 3,000 compared to last year’s 142,432, but still falling short of 161,145 in 2022. Although more films were screened this year than last, the overall number was lower than in 2022, likely affecting attendance. Last year’s festival was smaller in scale, with films shown on 25 screens across four theaters, compared to this year’s larger setup.
올해 커뮤니티비프 관객 수는 4853명, 동네방네비프(지역사회 주민들을 대상으로 한 상영 행사) 관객 수는 5514명이었다. 지난해 커뮤니티비프 관객 수는 1만1092명이었고, 동네방네비프 관객 수는 8228명이었다. 커뮤니티비프 관객 수는 3분의 2 가까이 줄었고, 동네방네비프는 30% 정도 관객이 감소했다. 부산영화제가 전반적으로 영화의전당을 중심으로 상영되는 공식 초청작 행사에 힘을 쏟으면서 커뮤니티비프와 동네방네비프가 부진한 수치를 보인 것으로 해석된다.
This year, Community BIFF attracted 4,853 attendees, while Dongnae Bangnae BIFF (a screening event for local residents) drew 5,514. Last year, Community BIFF had 11,092 attendees, while Dongnae Bangnae BIFF attracted 8,228. Community BIFF attendance dropped by nearly two-thirds, and Dongnae Bangnae BIFF saw a 30% decrease. These declines are likely attributed to BIFF focusing more on its official screenings at Busan Cinema Center, leading to a weaker turnout for Community BIFF and Dongnae Bangnae BIFF.
좌석 점유율
Seat Occupancy Rate
좌석 점유율
Seat Occupancy Rate
좌석 점유율(공식 초청작 상영 기준)은 약 84%를 기록했다. 지난해보다 2%포인트 증가한 수치이며 2022년(74%)에 비하면 10%포인트나 높다. 84%는 부산영화제 역대 최고 좌석 점유율로 알려졌다. 공식 초청작이 지난해보다 더 늘어난 상황에서 좌석 점유율까지 올라 올해 영화제는 적어도 흥행에는 성공했다고 평가할 수 있다.
The seat occupancy rate for officially invited film screenings reached about 84%, a 2% increase from last year and 10% higher than the 74% recorded in 2022. 84% marks the highest seat occupancy rate in the history of the Busan International Film Festival. With more officially invited films and a higher occupancy rate, this year's festival can be deemed a success, at least in terms of audience engagement.
영화 편수는 2022년보다 크게 줄어든 반면 좌석 점유율은 높이 오른 점은 고무적인 현상이라 할 수 있다. 부산영화제가 내부 갈등과 지원금 축소 등의 어려움을 겪으면서 오히려 알찬 행사로 거듭났음을 보여주는 수치이기 때문이다. 월드 프리미어와 인터내셔널 프리미어 상영작의 증가가 일정 부분 긍정적인 영향을 준 것으로 보인다.
Even though the number of films has decreased significantly compared to 2022, the increase in seat occupancy is an encouraging sign. These figures suggest that, despite challenges such as internal conflicts and reduced funding, BIFF has emerged as a more refined and focused event. The increase in world premieres and international premieres seems to have played a positive role in this achievement.
하지만 좌석 점유율이라는 숫자를 맹신해서는 안 된다는 주장도 있기는 하다. 좌석 점유율은 예매를 기준으로 하기에 실제 영화를 본 관객과 일치하지 않는다. 예매를 한 후 영화를 보지 않아도 좌석 점유율에는 영향을 주지 않기 때문이다. 현장에서는 좌석이 실제로는 많이 비어 있다는 지적이 나오는 이유다.
However, some argue that the seat occupancy rate should not be taken at face value. Since occupancy is based on ticket reservations, it does not necessarily reflect the actual number of attendees. Even if someone reserves a seat but does not attend the screening, it still counts towards the occupancy rate. This has led to criticism from on-site observers noting that many seats actually remained empty despite the high reported occupancy rate.
커뮤니티비프 좌석 점유율은 약 76%인 것으로 나타났다. 부산영화제는 지난해 커뮤니티비프 좌석 점유율을 발표하지 않았다.
The seat occupancy rate for Community BIFF was around 76%. BIFF did not disclose the numbers for Community BIFF last year.
GV 횟수
Number of GV events
GV 횟수
Number of GV events
영화 상영 후 영화 관계자들이 관객과 대화 시간을 갖는 GV(Guest Visit) 횟수가 303회에 달했다.지난해(252회)보다 51회나 늘어난 수치다. 한국영화 감독과 배우들이 부산영화제를 예년보다 많이 찾으면서 관객과의 만남도 급증했다. 관객이 영화에 대해 감독과 배우 등에게 직접 묻고 답을 들을 수 있는 행사가 많아졌다는 점에서 영화제가 지난해보다 질적 성과를 높였다고 평가할 수 있다.
The number of Guest Visit (GV) sessions, where filmmakers interact with the audience after screenings, reached 303 this year, an increase of 51 from last year’s 252. With more Korean directors and actors attending the festival than in previous years, their interactions with the audience rose drastically. This increase in opportunities for the audience to engage directly with filmmakers and actors indicates that BIFF achieved greater qualitative success compared to last year.
오픈 토크는 12회(지난해 12회), 야외무대 인사는 13회(지난해 11회), 스페셜 토크는 4회(지난해 2회), 액터스 하우스는 4회(지난해 4회), 마스터 클래스는 3회(지난해 1회), 핸드 프린팅은 1회(지난해 1회), 아주담담은 6회, ‘짧은 영화, 긴 수다’는 3회가 각기 열렸다. 지난해와 큰 차이가 없었다.
There were 12 Open Talk sessions (same as last year), 13 outdoor stage greetings (up from 11 last year), 4 Special Talk sessions (up from 2 last year), 4 Actors’ House sessions (same as last year), 3 Master Classes (up from 1 last year), 1 hand-printing ceremony (same as last year), 6 Aju Damdam sessions, and 3 “Short Film, Long Talk” sessions. Overall, there were no major differences compared to last year.
마스터 클래스가 지난해(1회)보다 늘어난 점은 눈에 띈다. 지난해에는 일본 다큐멘터리 감독 하라 가즈오만 마스터 클래스 행사를 열었다. 올해는 일본 감독 구로사와 기요시, 홍콩 감독 허안화, 포르투갈 감독 미겔 고메스가 마스터 클래스 행사에 나섰다. 영화제를 찾은 영화학도들과 시네필들에게 더 의미 있는 시간으로 다가왔을 만하다. 지난해 열리지 않았던 아주담담과 ‘짧은 영화, 긴 수다’가 총 9회 개최되어 관객과의 접점을 넓히려고 한 점도 올해 눈에 띄는 특징 중 하나다.
It is noteworthy that Master Classes increased compared to last year’s single session. Last year, there was only one Master Class led by Japanese documentary filmmaker Kazuo Hara. This year, Japanese director Kiyoshi Kurosawa, Hong Kong director Ann Hui, and Portuguese director Miguel Gomes each held sessions, offering more valuable experiences for film students and cinephiles attending the festival. Another standout feature this year was the introduction of “Talk-to-Talk” and “Short Film, Long Chat,” which were held a total of nine times, further expanding opportunities for audience engagement.
마켓 배지 발급자 수
Number of Market Badge Holders
마켓 배지 발급자 수
Number of Market Badge Holders
아시아콘텐츠&필름마켓(ACFM, 10월 5~8일)도 지난해보다 성황을 이뤘다. 52개국 1031개사에서 온 2644명이 마켓 배지를 발급받아 ACFM에 참가했다. 지난해 49개국 918개사 2479명에 비하면 늘어난 수치다.
The Asian Contents & Film Market (ACFM), which was held from October 5 to 8, also saw greater success compared to last year. A total of 2,644 participants from 1,031 companies across 52 countries received Market Badges to attend ACFM. This marks an increase from last year’s 2,479 participants from 918 companies across 49 countries.
총 방문 인원은 2만6435명(전시장 방문 2만586명, 행사 참가 5849명)으로 역대 최대치를 기록했다. 지난해 총 방문 인원 1만9269명(전시장 방문 1만5400명, 행사 참가 3869명)보다 7166명이 늘어난 수치다.
The total number of visitors reached a record high of 26,435, with 20,586 visiting the exhibition hall and 5,849 attending events. This marks an increase of 7,166 compared to last year’s total of 19,269 (15,400 exhibition hall visitors and 3,869 event attendees).
ACFM이 열린 부산 해운대구 벡스코에 부스를 차린 회사는 30개국 275개사였다. 지난해 23개국 271개사와 비교해 국가 수가 7개국 늘어난 점이 눈에 띈다. 아시아프로젝트마켓 미팅 횟수는 총 706건으로 지난해 826건보다 크게 줄었다. 참여 국가와 참여자가 늘어났음에도 아시아프로젝트마켓 미팅 횟수가 급감한 건 의외다. 코로나19 후유증으로 한국영화 시장이 불황을 겪고 있는 점과 무관치 않아 보인다.
A total of 275 companies from 30 countries set up booths at BEXCO in Busan’s Haeundae district where ACFM took place. This is a notable increase of seven countries compared to last year’s 271 companies from 23 countries. However, the number of meetings at the Asian Project Market dropped significantly to 706, compared to 826 last year. This decline in meetings is surprising, especially given the increase in participating countries and attendees. The downturn in the Korean film market, still facing challenges from the aftermath of COVID-19, likely contributed to this reduction.
부산스토리마켓 미팅 횟수는 총 970건은 지난해 1000건과 큰 차이가 없었다. 아시아 신인 영화인들의 네트워크 형성을 위해 만들어진 플랫폼부산 참가자는 28개국 174명이었다. 지난해 24개국 115명보다 참가국과 참가자 수 모두 늘었다.
The number of Busan Story Market meetings totaled 970, showing little difference from last year’s 1,000. Platform Busan, designed to help emerging Asian filmmakers build networks, attracted 174 participants from 28 countries, up from 115 participants from 24 countries last year. Both the number of countries and participants increased compared to the previous year.
ACFM이 올해 첫선을 보인 프로듀서허브 참가자 수는 19개국 123명이었다. 프로듀서허브는 전 세계 영화 프로듀서들의 네트워킹 확장 기회를 마련해주고, 적극적인 국제 공동 제작과 자금조달을 촉진하기 위해 만들어진 행사다. 김영덕 ACFM 위원장이 올해 초 선임된 후 내놓은 야심작이다. 코로나19 대유행 이후 한국을 비롯해 여러 국가들의 영화 제작 환경이 악화된 상황에서 새 돌파구로 작용할지 주목된다. 프로듀서허브의 성과는 단기가 아닌 장기적으로 나타날 전망이라 행사의 지속성이 중요해 보인다.
The newly launched Producer Hub at this year’s ACFM drew 123 participants from 19 countries. This event aims to expand networking opportunities for film producers worldwide and actively promote international co-productions and funding efforts. It is an ambitious initiative introduced by ACFM Director Kim Young-deok, who was appointed earlier this year. Given the deteriorating film production environment in Korea and many other countries following the COVID pandemic, there is keen interest in whether this initiative will serve as a breakthrough. The success of this event is expected to unfold over the long term, highlighting the importance of its continuation.
참석 게스트 수
Number of Attending Guests
참석 게스트 수
Number of Attending Guests
올해 부산영화제와 ACFM에 참석한 게스트 수는 총 6911명이다. 지난해 7772명보다 861명이 줄었다. 영화제 국내 게스트 2176명, 해외 게스트는 889명이었다. 지난해 국내 게스트는 2903명, 해외 게스트는 891명이었다. 국내 게스트의 급감이 눈에 띈다. 예산 축소에 대한 압박감으로 국내 게스트를 줄인 것으로 추정된다.
This year, a total of 6,911 guests attended the Busan International Film Festival and ACFM, representing a decrease of 861 from last year’s total of 7,772. This year included 2,176 Korean guests and 889 international guests, compared to 2,903 Korean and 891 international guests last year. The notable decline in domestic guests is likely due to budget cuts that pressured the festival to reduce domestic invitations.
마켓 국내 게스트는 1466명, 해외 게스트는 1178명이었다. 지난해(국내 게스트 1383명, 해외 게스트 1096명)보다 마켓 게스트는 소폭(165명) 증가했다.
The market hosted 1,466 Korean guests and 1,178 international guests. Compared to last year, which had 1,383 Korean and 1,096 international guests, this year’s market saw a slight increase of 165 guests.
올해 시네필 게스트는 1202명이었고, 지난해(1499명)보다 200명 넘게 줄어든 수치다.
This year, the number of cinephile guests reached 1,202, a decrease of over 200 compared to last year’s total of 1,499.
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