한국영화

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No.1 K-Movie

숫자로 보는 <서울의 봄>,
역대 가장 뜨거웠던 봄을 기록하다
12.12: The Day as Seen Through Numbers:
Recording the Hottest Spring Ever

글 정혜영(한국경제매거진 기자)
By Jung Hye-young, Hankyung Business Magazine

2024년 1월 27일, 누적 관객수 1300만 명을 넘어선 <서울의 봄>은 기나긴 코로나19로 침체됐던 영화계를 깨우기에 부족함이 없었다. 2023년 최고의 흥행 성적을 기록하며 역대 기록들을 갈아치운 <서울의 봄>을 숫자로 만나 보자.
On January 27, 2024, 12.12: The Day surpassed a total of 13 million ticket sales, helping to revitalize the film industry, which was largely stagnant due to the prolonged COVID-19 pandemic. Let's take a look at 12.12: The Day—a box-office hit that broke numerous records with its 2023 release—through numbers.



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12121979년 12월 12일 일어난 군사반란

<서울의 봄>은 1979년 12월 12일 전두환·노태우 등이 이끌던 군부 내 사조직인 하나회 중심의 신군부가 일으킨 군사반란을 영화화한 작품이다. 영화는 10월 26일 대통령 시해 사건 당일에서 시작한다. 특히 12.12 군사반란 당일, 한국 현대사의 흐름을 바꾸는 9시간의 공방을 드라마틱하고 역동적으로 그려냈다. 관객들이 현장에 있는 것과 같은 생동감을 주기 위해 제작진은 매 장면, 현장 리허설을 진행했다. 이 같은 제작진의 노력으로 촘촘한 구성뿐만 아니라 배우들의 명연기를 이끌어 냈으며, 한시도 긴장을 늦출 수 없는 긴박감이 넘치는 장면이 탄생했다.

The military coup of December 12, 1979

The film 12.12: The Day is about the military coup that took place on December 12, 1979 by Hanahoe, a faction within the military government led by Chun Doo-hwan and Roh Tae-woo. The movie begins on October 26, 1979, the day President Park Chung-hee was assassinated, and then progresses to dramatically and dynamically portray the nine-hour military coup that would occur on December 12, altering the course of modern Korean history. In order to add a deeper sense of realism to the film, the production team carefully rehearsed each scene on location. The production team’s efforts, combined with the exceptional performances by the actors, resulted in a well-structured film comprised of scenes overflowing with tension that kept audiences on the edge of their seats.

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그 결과, 역사가 스포일러임에도 관객들의 손에 땀을 쥐게 했고 “재밌다” “화가 난다” 등 다양한 소감과 입소문은 마른 들판의 불길처럼 번져 나갔다. 영화를 보고 난 뒤 분노로 인해 급격하게 오른 심박수를 찍어 올리는 챌린지가 소셜네트워크서비스(SNS)를 뒤덮으면서 온라인동영상서비스(OTT) 작품에 익숙한 젊은 세대들 역시 너도나도 극장으로 향하는 현상이 일기도 했다.
Despite history itself being a spoiler to the film’s ending, 12.12: The Day presents a gripping narrative, prompting varied reactions from viewers. After the film’s release, contradictory comments from viewers, calling the firm both “entertaining” and “infuriating,” spread rapidly like wildfire. Video clips and “challenges” showing people experiencing a higher heart rate after watching the film, spread on social media, leading to a phenomenon where even younger generations, who are more accustomed to online video streaming services (OTT), flocked to the theaters.



45.5% 개봉 전 한국영화 예매율 1위

2023년 11월 22일 개봉된 영화 <서울의 봄>이 파죽지세의 흥행 성적을 기록 중이다. 2023년 12월 24일 관객 수 천만 명을 기록했고 2024년 새해가 밝자마자 누적 관객 1200만 명을 돌파한 것이다. 미국 등 해외 영화 시장에서는 매출액을 기준으로 흥행 여부를 판단하지만 한국영화 시장에서 ’천만 명‘이라는 숫자는 흥행을 판단하는 매우 상징적인 숫자다. 대한민국 인구 다섯 명 중 한 명이 해당 영화를 봤다는 해석과 함께 가장 직관적이고 명징한 마케팅 수단으로 활용될 수 있기 때문이다. <서울의 봄>은 누적 관객 1309만 명(2024년 2월 6일 기준)을 넘어서며 역대 한국 흥행 영화 순위 9위를 기록 중이다.



No. 1 Korean film in pre-release box office reservations

12.12: The Day, released on November 22, 2023, continues to achieve remarkable box office success. By December 24, it had recorded an audience of 10 million, and with the coming of the new year, it reached the milestone of 12 million cumulative viewers. While in overseas markets like the United States, box office revenue is often used as the measure of success, in the Korean film industry, the number "10 million" is a highly symbolic indicator of success. This is because when a film reaches 10 million viewers, it means that one out of every five Koreans has watched the movie, clearing proving the film’s success. As of February 6, 2024, 12.12: The Day has surpassed a cumulative total of 13.09 million viewers, ranking it as the 9th most successful box office hit among all Korean films.

한국 박스오피스 역대 흥행 순위 1~5위
The top 5 all-time box office hits in Korea

사실 이 같은 흥행은 개봉 전부터 심상치 않은 반응으로 예측이 가능했다. <비트><태양은 없다><아수라> 등의 영화에서 특유의 감각을 발휘해 온 김성수 감독이 메가폰을 잡고, 황정민, 정우성, 이성민 등 기라성 같은 배우들이 총출동한 이 작품은 영화 속 인물이 아직도 생존해 있는 현대사를 스크린에 옮겨 놓았다는 점, 예고편에 등장한 황정민이 소름끼치도록 실제 주인공과 닮은 점 등으로 숱한 화제를 모았기 때문이다.
The film’s future box office success was evident from its pre-release buzz. Directed by Kim Sung-su, known for his unique sensibilities as seen in films like Beat,City of the Rising Sun , and Asura: The City of Madness, and featuring a stellar cast including Hwang Jung-min, Jung Woo-sung, and Lee Sung-min, the film brought characters from modern history to life for younger generations. Hwang Jung-min’s appearance in the trailer, in particular, bore a striking resemblance to the actual real-life protagonist who participated in the military coup.

이 같은 기대감은 개봉 전 예매율로 고스란히 나타났다. 개봉 전부터 예매율 45.5%(10만 604명)를 달성, 10일 연속 예매율 1위를 차지한 것. 이는 <밀수><콘크리트 유토피아> 등 2023년 여름 흥행작들의 사전 예매율과 비슷한 수치로 이 영화에 대한 예비 관객들의 열렬한 관심을 그대로 입증해 흥행에 대한 기대감을 한층 높였다.
The high level of anticipation for the movie was also reflected in its pre-release ticket sales. 12.12: The Day achieved a pre-release reservation rate of 45.5% (100,604 tickets) and held the top spot in reservations for 10 consecutive days before its release. This figure was similar to the pre-sale rates of popular 2023 summer films such as Smugglers and Concrete Utopia, reflecting enthusiastic interest and heightened expectations for the film.



28일 연속 전체 박스오피스 1위

예매율부터 예사롭지 않았던 <서울의 봄>은 개봉 첫날 20만 3839명의 관객을 동원하며 전체 박스오피스 1위를 차지했다. 뿐만 아니라 개봉 주 189만 2688명의 관객을 동원하면서 11월에 개봉한 역대 한국영화 중 개봉주 최고 스코어 기록을 달성했으며 <내부자들>(707만 3581명)이 가지고 있던 역대 11월 개봉 한국영화 최고 스코어까지 넘어서는 기록까지 세웠다. 본격적인 흥행의 신호탄을 쏘아 올린 것이다.



No. 1 in the box office for 28 straight days

12.12: The Day drew an audience of 203,839 on its opening day, claiming the top spot at the box office, and 1,892,688 viewers during its opening week, surpassing the all-time November opening week record previously held by Inside Men (7,073,581 viewers). This achievement marked a significant milestone in the film’s box office success, signaling even greater commercial success to come.

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<서울의 봄>은 국내 최대 멀티플렉스 영화관인 CGV의 골든에그지수에서도 99%를 달성했다. 이는 평론가가 아닌, 직접 영화를 관람한 관람객들의 만족도를 조사한 것으로 <가디언즈 오브 갤럭시: Volume 3>(98%)<엘리멘탈>(98%)을 뛰어넘으면서 2023년 가장 높은 골든에그지수로 이름을 올렸다. 또 국내 가장 큰 포털사이트인 네이버에서도 실관람객 평점 9.53%을 기록, 작품성과 재미 두 마리 토끼를 잡아 낸 것으로 평가받았다.
12.12: The Day also achieved a remarkable 99% on the CGV Golden Egg Index, the largest multiplex cinema chain in Korea. This score was based on audience polls, instead of film critics, and surpassed Guardians of the Galaxy Volume 3 (98%) and Elemental (98%), making it the highest rated film of 2023. Additionally, the film received an actual audience rating of 9.53% on Korea's largest portal site, Naver, where it was praised for its artistic merit and entertainment value.

<서울의 봄>은 뒷심도 대단했다. 성수기인 연말연시를 맞아 연달아 신작들이 극장에 내걸렸음에도 1위 자리를 사수했다. 개봉 이후 28일 연속 전체 박스오피스 1위를 차지한 것은 2023년 개봉한 한국영화 중 최장 기록이었다.
12.12: The Day has shown remarkable staying power. Despite the influx of new releases during the peak year-end holiday season, 12:12 The Day has maintained its popularity, remaining at the top of the box office for 28 consecutive days after its release, setting the record as the longest running No. 1 Korean film released in 2023.

이뿐만이 아니다. 통상 관객 숫자가 급감하는 4주 차에도 관람 열기는 식지 않았다. 개봉 4주 차에 121만 1849명의 관객을 동원했는데 이는 <알라딘>(100만 6343명)<베테랑>(108만 80명)<7번방의 선물>(112만 9719명)<국제시장>(113만 6638명)<겨울왕국>(117만 1846명) 등 역대 천만 관객 돌파에 성공한 영화들의 개봉 4주차 주말 스코어를 뛰어넘는 신기록이었다.
Even in the typically challenging fourth week of the film’s release when ticket sales typically decline sharply, audience enthusiasm did not wane. In the fourth week after its release, the film attracted 1,211,849 viewers, surpassing the fourth-weekend scores of historically successful films that achieved over 10 million viewers, such as Aladdin (1,006,343 viewers), Veteran (1,080,080 viewers), Miracle in Cell No. 7 (1,129,719 viewers), Ode to My Father (1,136,638 viewers), and Frozen (1,171,846 viewers), setting a new record.

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특히 <서울의 봄> 주역들은 총 232회차에 달하는 무대인사를 통해 관객들을 직접 만나기도 했다. 개봉 전에 시작한 스페셜 무대인사를 시작으로 부산, 울산, 대구, 대전, 광주 등 곳곳을 다녔다. 전두광과 대척점에 서 있던 이태신 역을 맡은 정우성은 232회의 무대인사 중 단 한 번의 결석도 없이 참석해 관객들로부터 뜨거운 반응을 얻었다. 무대인사가 열릴 때는 배우들의 위트와 감동이 넘치는 인사말, 관객과 함께한 다양한 이벤트들로 SNS에 <서울의 봄> 쇼츠 영상들이 뒤덮이기도 했다.
The main cast of 12.12: The Day personally met with audiences through a total of 232 meet and greet events. Beginning with a special event that was held before the film’s release, the cast traveled to various cities including Busan, Ulsan, Daegu, Daejeon, and Gwangju. Jung Woo-sung, who played the role of Lee Tae-sin, opposite Chun Doo-gwang, attended all 232 meet and greet events, garnering enthusiastic responses from audiences. Witty remarks and heartfelt messages shared by the actors and various events with the audience led to an overflow of short video clips from 12.12: The Day on social media.



1309만 명누적 관객 1309만 명...
흥행은 아직도 진행형

영화를 본 젊은 세대들에게 그 시절에 대한 역사 공부를 다시 하게 만들고 관련 다큐멘터리와 기록물들 조회수까지 치솟게 만들 정도로 뜨거운 반향을 일으켰던 <서울의 봄>은 마침내 개봉 33일 만에 천만 관객을 돌파했다. 이는 <범죄도시3>에 이어 2023년 두 번째 천만 영화였으며, 특히 2019년 이후 개봉한 영화 <기생충> 이후 천만 관객을 동원한 유일한 단일 작품이었다. 이는 각별한 의미를 가지는데 팬데믹 기간 동안 천만 관객을 동원한 작품이 탄탄한 인지도를 가졌던 프랜차이즈 작품이었던 반면, <서울의 봄>은 오로지 영화의 힘으로 천만 관객을 달성했다는 점에서 더욱 그러하다. 또한 천만 관객에 도달하기까지 개봉 33일 연속 한국영화 좌석판매율 1위까지 기록함으로써 방학을 맞은 연말 극장가 성수기 신작들의 개봉 공세에도 흔들리지 않는 힘을 보여 주었다.



13.09 million and counting

12.12: The Day, which prompted younger audiences who watched the film to revisit history and sparked a surge in views of related documentaries and archival materials, finally surpassed the 10 million viewer mark just 33 days after its release, becoming the second movie released in 2023, following The Roundup: No Way Out, to reach the milestone. Even more notably, 12.12: The Day became the only standalone film since Parasite (released in 2019) to attract 10 million viewers. This holds special significance because while the franchise films that attracted 10 million views during the pandemic already had solid brand recognition, 12.12: The Day achieved the same number without this benefit. Moreover, by maintaining the top spot in Korean movie ticket sales for 33 consecutive days after its release, the film continues to demonstrate its staying power against the onslaught of films that were released during the year-end peak cinema season that coincides with the school holidays.

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<서울의 봄>에서 주목할 만한 점은 천만 관객 돌파 이후에도 꾸준히 관객몰이를 했다는 점이다. 개봉 41일 연속 일일 관객수 10만 명 이상을 꾸준히 동원한 이 작품은 대한민국 최장기간 일일 관객수 10만 명 이상 동원이라는 신기록 또한 달성해 다시 한번 한국영화 역사에 새로운 텍스트를 만들어 넣었다.
One notable aspect of 12.12: The Day is its sustained ability to draw audiences even after surpassing the 10 million viewer mark. The film managed to attract daily audiences of over 100,000 for 41 consecutive days after its release, recording the longest streak of at least 100,000 daily viewers and adding another unprecedented achievement in Korean cinema.

상업영화로 2023년 최고의 월계관을 쓴 작품, 다양한 연령층을 극장으로 불러 모아 세대를 통합하고 현대사를 재조명한 영화 <서울의 봄>. 영화판의 긴 겨울잠을 끝내고 기지개를 켠 이 작품을 필두로 다시 ‘새로운 봄’이 극장가에 찾아오길 바라본다.
As a commercial film, 12.12: The Day not only became the greatest box office hit of 2023 but also drew audiences of all ages to theaters, brought generations together, and shed new light on modern history. The hope is that 12.12: The Day, which has already helped end a long winter slumber in the film industry, will lead to a new spring in theaters.